Onze klimaatpositie
Als levenslang ondernemer en CEO van Ben & Jerry's, wat tussen haakjes de beste baan van de wereld is, zou je denken dat ik werken met cijfers leuk vind. Eerlijk gezegd voer ik liever een een-op-een gesprek met een van de werknemers van Ben & Jerry's dan gebogen te zitten over een spreadsheet.
Het was door een gesprek met mijn zoon dat ik echt over klimaatverandering na ging denken. Hij vertelde me dat hij zich zorgen maakt dat mijn generatie er echt een puinhoop van maakt; dat als zijn eigen generatie eindelijk volwassen is, de wereld niet meer te redden is. Dit is ongeveer de slechtste erfenis die je achter kunt lagen en dat gesprek heeft er voor een groot deel toe geleid dat ik bij Ben & Jerry's ben gaan werken.
Maar toen ik een e-mail kreeg van mede-inwoner van Vermont, Bill McKibben, met wat hij noemde een van de belangrijkste stukken die hij ooit geschreven heeft, waren het de cijfers die mij echt hebben geïnspireerd. In zijn artikel voor Rolling Stone Magazine genaamd 'De angstwekkende wiskunde achter de opwarming van de aarde' haalt McKinnen drie cijfers aan die de diepte van de klimaatcrisis waarin wij onszelf bevinden blootlegt en ook de belangrijkste veranderingen die wij aan moeten brengen:
- 2º graden Celcius - Dti is de officiële ondergrens voor de aarde. Wij moeten voorkomen dat de atmosfeer van de aarde meer dan 2º Celsius opwarmt, anders zijn de rapen gaar.
- 565 gigaton - Dit is ons budget. Wetenschappers stellen dat wij de rest van deze eeuw meer dan 565 gigaton aan CO2 uitstoten in de atmosfeer om de opwarming onder het eerste getal van 2º te houden. Als wij zo doorgaan, zijn wij al in 14 jaar door dit budget heen.
- 2.795 gigaton – Dit is het engste getal van allemaal. Het is de hoeveelheid CO2 dat opgeslage ligt in de bekende steenkool, olie en natuurlijke gasreserves van de fossiele brandstofindustrie. Maar het is heel duidelijk dat de fossiele brandstofindustrie de intentie heeft dit allemaal de verbranden.
Als bedrijf hebben wij lang en intens naar deze cijfers gekeken. Wij realiseerden on dat als zij nu niet iets aan de klimaatverandering doen, er geen toekomst zal zijn voor de dingen waar wij nu mee bezig zijn. Het is een moeilijke tijd als wij kijken naar de gevolgen van klimaatverandering voor de armen en rechtelozen - dit zijn de mensen die hun huizen en land zullen moeten verlaten als gevolg van de stijgende temperaturen. Dit is het idee achter klimaatrechtvaardigheid als focusgebied.
Wij zijn het de rest van de wereld verschuldigd dit goed te doen. En dit is waar ik opgewonden van raak. Door alle negatieve kanten van klimaatverandering betekent dat wij bijna alles wat wij doen moeten veranderen om uit deze puinhoop te komen. Het is een moment zo vol mogelijkheden dat ik niet kan wachten om aan de slag te gaan. Wij hebben net een levenscyclusanalyse (LCA) gemaakt van twintig smaken, een diepgaand onderzoek naar de volledige impact op het milieu van ons ijs; van koe tot de verpakking, tot elk ingrediënt dat daar tussenin wordt toegevoegd. Wij zullen deze gegevens gebruiken om tot de beste opties te komen om onze invloed op het milieu te verminderen. U kunt hier meer lezen over onze LCA en de innovatieve oplossingen die wij gaan gebruiken om onze koolstofvoetafdruk te verminderen, inclusief ons plan om samen te gaan werken met ons moederbedrijf Unilever om voor 202 over te stappen op 100% schone energie. Overal waar ik kijk, vormen de technologieën, processen en innovaties die de klimaatverandering zullen oplossen win-winstituaties en hebben zij ook het potentieel om economische en maatschappelijk voordelen te creëren. Wij zetten ons in om ons bedrijfsmodel opnieuw uit te vinden en samen te werken met onze partners, van zuivelboerderijen tot browniepintkers, om dit doel te verwezenlijken.
Het komt er uiteindelijk op neer dat de verminderingen die wij aanbrengen binnen ons bedrijf niet voldoende zijn: wij weten dat de grootste mogelijkheid om verandering aan te brengen bij jullie ligt, onze fans. Wij hebben een wereldwijde en diverse beweging van inwoners nodig die de wereldleiders overtuigen iets te gaan doen. De Klimaatmars in NYC afgelopen september toont aan dat als gewone mensen om verandering vragen, zich daarvoor inzetten en ernaar handelen, wij echt een verschil kunnen maken.
Wij moeten onze invloed concentreren op weg naar Parijs. In december komen de wereldleiders in Parijs bijeen in een poging ervoor te zorgen dat de cijfers kloppen. Wij moeten de nietaflatende druk op te bouwen op onze politiek leiders om iets te doen waar zij tot op dit moment niet veel voor voelden: leiden.
In 2015 lanceren wij de eerste wereldwijde activistische campagne van Ben & Jerry's. Wij willen al onze fans in meer dan 35 landen over de hele wereld stimuleren actie te nemen en ervoor te zorgen dat de conferentie in Parijs een succes wordt, met een plan voor echte en urgente actie tegen klimaatverandering. Natuurlijk zullen we plezier hebben op weg ernaar toe, maar wij zo serieus als wij maar kunnen zijn als het aankomt op het oplossen van de klimaatcrisis. Wij hebben jullie nodig - en nog eens miljoenen meer - om zich bij deze beweging aan te sluiten. Klik om meer te lezen over het beleid waarvan wij vinden dat het cruciaal is om tot de juiste cijfers te komen hier: www.benjerry.com/climate
Met de woorden van onze oprichter, Ben Cohen, "als het smelt, is het om zeep." Dat is net zo waar voor onze wereld als voor een pint van mijn favoriete smaak, Chunky Monkey.
Vrede, liefde en ijs,
Jostein