
Ben & Jerry's over klimaatverandering
Bij Ben & Jerry's begrijpen we dat klimaatverandering niet alleen de grootste bedreiging vormt voor de ecosystemen en diersoorten op onze planeet, maar dat het een existentiële bedreiging vormt voor al het leven op aarde.
Het is een tegenstrijdigheid dat inheemse gemeenschappen die geen rol hadden in het creëren van dit probleem, nu al het eerst en het ergst getroffen worden door de klimaatverandering. We moeten kwesties van eerlijkheid en rechtvaardigheid centraal stellen in de strijd tegen klimaatverandering.
Als ijsfabrikant met een winstoogmerk zijn we een deel van het probleem, maar we hebben onszelf verplicht om een katalysator te zijn voor oplossingen, zowel binnen ons bedrijf als op het niveau van het economisch beleid. We hebben ons ertoe verbonden de uitstoot tijdens de volledige levenscyclus van ons bedrijf te verminderen, inclusief onze eigen uitstoot en die van onze toeleveringsketen.
De grootste bron van onze uitstoot is de productie van melk en room, die worden gebruikt in de basismix van onze zuivelproducten. De uitstoot op boerderijen vertegenwoordigt ongeveer de helft van onze koolstofvoetafdruk over de hele levenscyclus van onze producten. Onze aanpak bestaat erin samen te werken met de boeren die onze melk en room produceren om de milieu-impact van dit deel van ons bedrijf te verminderen. We hebben geïnvesteerd in technologieën, onderzoeksproeven en landbouwpraktijken die de uitstoot op boerderijen verminderen. Dit omvat technologieën zoals mestscheiders en vergisters die de methaanuitstoot verminderen, maar ook praktijken zoals bodembedekking, no-till en wisseling van gewassen die de bodemgezondheid bevorderen. Momenteel bouwen we mestvergisters op boerderijen in Vermont en Nederland en werken we samen met de Universiteit van Vermont aan proeven met praktijken op boerderijen die de impact van de melkveehouderij op het klimaat en de ecosystemen kunnen verminderen.
Ons werk wordt geleid door onze wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen voor de vermindering van broeikasgasemissies. Onze doelstellingen maken deel uit van het Science Based Targets Initiative (SBTi), een onafhankelijke norm van een derde partij in samenwerking met het WWF, het Carbon Disclosure Project, het World Resources Institute en het UN Global Compact. SBTi verifieert doelstellingen voor de reductie van broeikasgasemissies voor bedrijven die gebaseerd zijn op de meest recente klimaatwetenschappen en die in lijn zijn met trajecten om de gemiddelde wereldwijde temperatuurstijging onder 1,5°C te houden. Ben & Jerry's gebruikt 2015 als ons basisjaar en onze goedgekeurde, wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen zijn:
- 100% hernieuwbare energie tegen 2025
- 40% reductie in broeikasgasintensiteit tegen 2025
- 80% vermindering in broeikasgasintensiteit tegen 2050
Daarnaast is onze groeiende lijn van niet-zuivel smaken een belangrijk onderdeel van het bereiken van onze wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen. Elke pint Ben & Jerry's zonder zuivel heeft een koolstofvoetafdruk die ruwweg de helft is van die van een pint van ons zuivelijs. We investeren strategisch om onze niet-zuivelactiviteiten wereldwijd uit te breiden als onderdeel van onze strategie om onze doelstellingen te behalen.
Wat je in onze klimaatstrategie niet zult vinden, is de bewering dat ons bedrijf 'koolstofneutraal' is, wat impliceert dat een bedrijf de koolstofuitstoot in evenwicht heeft gebracht met koolstofverwijdering, vaak via 'koolstofcompensatie', het verwijderen of vastleggen van CO2 uit de atmosfeer om de uitstoot elders te compenseren. Wij geloven niet dat het eerlijk of accuraat is om broeikasgassen uit te stoten bij de productie en distributie van onze producten, en dan compensaties te kopen en te beweren dat we koolstofneutraal zijn. Wij geloven dat het beter is om te investeren in het verlagen van onze uitstoot, niet in het compenseren ervan. In plaats daarvan zetten we ons in, doen we investeringen en werken we binnen onze wereldwijde toeleveringsketen om de uitstoot van onze leveranciers en onze toeleveringsketen te verminderen. Het is echter belangrijk dat compensatie-inspanningen niet alleen bedoeld zijn om marketeers in staat te stellen beweringen te doen over koolstofneutraliteit. Bedrijven moeten transparant zijn over hun impact en hun inspanningen om die te migreren, zodat we geen holle marketingclaims maken die Greta Thunberg "slim boekhouden en creatieve PR" noemde.
Naast ons werk om de broeikasgasvoetafdruk van ons bedrijf te verkleinen en onze Science Based Targets te halen, zijn we ook fervente voorstanders van beleid dat de wereldeconomie snel koolstofvrij maakt in overeenstemming met de nieuwste wetenschappelijke inzichten. We zullen onze invloed als bedrijf en de band die we hebben met onze fans blijven gebruiken om te pleiten voor het volgende beleid:
- Zet een prijs op koolstof
- Verminder de uitstoot van koolstof (wat betekent: minder fossiele brandstoffen) met ten minste 45% tegen 2030
- Schakel over op 100% hernieuwbare energie tegen 2050
- Stop volledig met het gebruik van steenkool
- Laat fossiele brandstoffen in de grond zitten
- Stoot de fossiele-brandstofindustrie volledig af
- Stop de ontbossing van tropische oerwouden
- Pas regeneratieve landbouwpraktijken toe die de gezondheid van de bodem herstellen en in stand houden en koolstof opslaan
- Steun mitigatie- en aanpassingsmaatregelen voor ontwikkelingslanden